Logo Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Marzęcinie
Powróć do: Organizacja szkoły

O placówce

Koncepcja pracy szkoły

Koncepcja pracy Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Marzęcinie

Celem naszym jest szkoła przyjazna każdemu uczniowi.

I temu najzdolniejszemu, wszechstronnemu, pełnemu zapału do pracy, ale i temu, któremu nauka sprawia kłopot, a sport i zajęcia manualne – radość. Szkoła, w której każdy uczeń znajdzie dla siebie miejsce, każdy odniesie sukces.

Nawet, jeżeli tym sukcesem będzie promocja do następnej klasy.

Chcemy to osiągnąć poprzez:

  • udoskonalanie i urealnianie oferty edukacyjnej w zakresie zajęć pozalekcyjnych adekwatnych do rozpoznanych potrzeb;
  • stworzenie systemu pozytywnej motywacji do pracy dla nauczycieli;
  • monitorowanie WSO tak, aby wskazywało jaki jest postęp ucznia oraz jakie są możliwości dalszego jego doskonalenia;
  • dopracowanie stałych kryteriów wymagań, a przede wszystkim sposobu zapoznawania z nim uczniów i rodziców;
  • stałe monitorowanie bazy dydaktycznej (kadry, sprzętu, wyposażenie w pomoce);
  • kształtowanie umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów;
  • ustawiczną ewaluację wewnętrzną oraz stałą kontrolę osiąganych efektów nauczania.

W naszym zespole staramy się, aby nasi uczniowie byli motywowani pozytywnie, to znaczy by pokazywano im, ile już osiągnęli, a nie jak wielkajest ich niewiedza. Chcemy uczyć ich pokonywania trudności i czerpania radości z każdego, choćby najmniejszego zwycięstwa.

Już dziś szkoła promuje sukcesy uczniów poprzez:

  • stosowanie aktywizujących metody pracy;
  • prowadzenie kół przedmiotowych i zajęć wyrównawczych;
  • zwiedzanie muzeów, wystaw, wycieczki do teatrów;
  • spotkań z ciekawymi ludźmi;
  • stworzenie uczniom warunków do różnorodnych form prezentacji własnych dokonań (konkursy, wystawy prac, występy na forum szkoły i poza nią, foldery, prezentacje, poprzez szkolną stronę www).

Wypracowany przez nas system oceniania, który daje nauczycielom, rodzicom i uczniom jak najpełniejszą informację o tym, co osiągnęli i pomaga osiągnąć więcej, wskazuje kierunek dalszej pracy.

Bo ocena w naszej szkole ma być informacją, a nie karą.

Stawiamy na dokładną diagnozą edukacyjną i środowiskowąobejmującą na „wejściu" każdego ucznia, aby rozpoznać jego mocne i słabe strony i pomócmu rozwinąć jego predyspozycje, zainteresowania oraz uzupełnić braki. Pracujemy tak,aby nasi absolwenci byli kreatywni, asertywni, by akceptowali siebie i innych orazświadomie dokonywali wyborów.

Osiągniemy to poprzez:

  1. diagnozę potrzeb uczniów:
    • rozpoznanie zainteresowań;
    • rozpoznanie uzdolnień;
    • rozpoznanie trudności w opanowaniu materiału bieżącego;
    • ewaluację oferty edukacyjnej.
  2. eliminowanie wynikających z diagnozy deficytów wychowawczych:
    • podniesienie autorytetu rodziców;
    • tworzenie kultury pozytywnych wzorców;
    • przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu, przestępczości;
    • zapobieganie nałogom;
    • ochronie przed negatywnym wpływom mediów i sekt;
    • uczenie szacunku i dbałości o wspólne dobro;
    • zapobieganie cyberprzemocy.
  3. pomoc uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń i trudności w nauce:
    • propagowanie pomocy koleżeńskiej;
    • zapewnienie pomocy wychowawców i pedagoga;
    • zapewnienie pomocy nauczycieli przedmiotu;
    • dostosowanie wymagań;
    • umożliwienie pomocy specjalistów np. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
    • współpracy w uzasadnionych przypadkach z instytucjami pozaszkolnymi (sąd, policja, kuratorzy sądowi);
    • doskonalenie u uczniów umiejętności radzenia sobie ze stresem, szkolenie mediatorów;
    • stałe podnoszenie kwalifikacji nauczycieli.

Będziemy nadal współpracować ze środowiskiem lokalnym, rodzicami, władzami samorządowymi i wszelkimi instytucjami wspierającymi. Pragniemy aby szkoła stała się centrum życia kulturalnego społeczności lokalnej.

Kładziemy nacisk na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli oraz pracowników administracji. Razem chcemy przygotować naszych uczniów do świadomych i trafnych wyborów.

Cele, które sobie stawiamy nie są łatwe. Ale właśnie taka szkoła jest w naszym trudnym, złożonym środowisku potrzebna. Nie da się jej stworzyć z dnia na dzień, nawet przez miesiąc, czy dwa, ale będziemy ją budować, zmieniać, przekształcać i stale udoskonalać.

Chcemy, by to była szkoła żywa, w której ambicją będzie nie tylko nadążyć za rzeczywistością, ale więcej - być gotowym do wyjścia jej naprzeciw.

Ma to być szkoła bezpieczna, przyjaźnie wymagająca, to znaczy przesuwamy nacisk z deklaratywnego określania treści, które w szkole powinny być nauczane na ścisłe zdefiniowanie wiedzy i umiejętności wymaganych na koniec każdego etapu edukacji.